Scenariusz zajęć dla dzieci sześcioletnich.
Temat: „Wycieczka do lasu”– opowieść muzyczno-ruchowa.
Cel ogólny: Rozwijanie inwencji twórczej u dzieci.
Cele operacyjne: Dziecko potrafi: - uważnie wysłuchać zagadkę; - rozwiązać zagadki: o lesie, o pociągu; - wymienić nazwy popularnych środków lokomocji; - zaśpiewać piosenkę i zilustrować ją ruchem; - dostosować ruchy ciała do muzyki; - rytmizować tekst; - reagować na sygnały nauczyciela; - czerpać radość z zabaw ruchowych przy muzyce; - współpracować z partnerem.
Metody/ techniki: czynna, werbalna, oglądowa / elementy Pedagogiki zabawy oraz metody Batii Strauss. Forma: zbiorowa, indywidualna. Pomoce: nagrania z akompaniamentem muzycznym do piosenek „Wesoła podróż”, oraz do biegania, marszu, podskoków, tańca i utworu „Wiosna” A.Vivaldiego, grzechotka, sylwety twarzy z wesołą i smutną miną dla każdego dziecka.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Powitanie dzieci przez nauczycielkę: Witam tych, którzy: - lubią przebywać w przedszkolu; - lubią spacery i wycieczki; - lubią słuchać muzyki i bawić się przy niej. 2. Nauczycielka pyta dzieci, czy chciałyby udać się na wycieczkę? 3. Zachęca je do rozwiązania zagadki, które powie dokąd dzieci wyruszą na wycieczkę: „W jednym miejscu wiele drzew wśród tych drzew słychać śpiew, a pod drzewkiem grzybek, ziele, odwiedź miejsce to w niedzielę”. 4. Burza mózgów: W jaki sposób możemy udać się na wycieczkę? 5. Nauczycielka zaprasza dzieci do podróży takim środkiem lokomocji o którym mówi zagadka: „Po torze szybko pędzi z daleka bo tłum podróżnych na stacji czeka”. Dzieci formują pociąg i przy śpiewie piosenki „Wesoła podróż” wyruszają w podróż. 6. Dzieci zgodnie z podanym akompaniamentem muzycznym spacerują lub biegają po lesie, a podczas kolejnych przerw nasłuchują następujących odgłosów: · szum drzew – przy akompaniamencie grzechotki dz. naśladują ruchem zachowanie się drzew na wietrze i rytmicznie wymawiają słowa „szumi las”. · akompaniament muzyczny ze śpiewem ptaków – naśladują loty ptaków; · muzykę w basie – skaczą jak zające podpierają się rękami o podłogę; · fragment utworu „Wiosna” A.Vivaldiego – zabawa relaksacyjna wykonują masaż ciała w parach; · fragment melodii groźnej – naśladują ociężałe ruchy niedźwiedzia; · fragment muzyki tanecznej – naśladują taniec zwierząt leśnych; dowolna improwizacja ruchowa. 7. Przy melodii piosenki „Wesoła podróż” powrót z wycieczki. 8. Ewaluacja zajęcia: nauczycielka poleca dzieciom podniesienie w górę sylwety twarzy (wesołej lub smutnej) wyrażającej nastrój dziecka po zajęciu, a następnie dziękuje dzieciom za udział w nim.
Opracowała: mgr Krystyna Kita, nauczycielka Miejskiego Przedszkola Nr 11 w Sosnowcu.
|